کد مطلب:28077 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:118

دادن امتیازاتِ ویه به دامادش عبد اللَّه بن خالد












1100. تاریخ المدینة - به نقل از محمّد بن سلام، از پدرش -:عبد اللَّه بن خالد به عبد اللَّه بن عمر گفت: عیالوار و بدهكار بودنم را با امیر مؤمنان، عثمان، در میان بگذار.

گفت: خودت با او سخن بگو، كه او را نیكوكار و صله رحم كننده می یابی.

[ عبداللَّه بن خالد ] به او گفت. او هم دخترش را به همسری اش در آورد و صد هزار [ سكّه] به او بخشید.[1].

1101. تاریخ الیعقوبی: عثمان، دخترش را به همسری عبد اللَّه بن خالد بن اُسَید در آورد و فرمان داد تا ششصد هزار درهم به او بدهند و به عبد اللَّه بن عامر [ والی خود در بصره ]نوشت كه آن را از بیت المال بصره به او بدهد.[2].

1102. المعارف:عبد اللَّه بن خالد بن اُسَید از عثمان درخواستِ صله كرد. عثمان نیز به او چهار صد هزار درهم عطا كرد.[3].

1103. أنساب الأشراف - به نقل از ابو مِخْنَف -:عبد اللَّه بن ارقم[4] خزانه دار عثمان بود.... عثمان، صد هزار درهم از بیت المال قرض گرفت و عبد اللَّه بن ارقم گواهی ای بر آن نوشت؛ چون حقّ مسلمانان بود. او علی علیه السلام، طلحه، زبیر، سعد بن ابی وقّاص و عبد اللَّه بن عمر را بر آن، گواه گرفت. پس چون موعدش رسید، عثمانْ آن را ادا كرد.

سپس عبد اللَّه بن خالد بن اُسَید بن ابی عیص از مكّه بر عثمان وارد شد و رزمندگانی با او بودند. عثمان فرمان داد كه به عبد اللَّه، سیصد هزار درهم بدهند و نیز به هر یك از همراهان او صد هزار درهم و آن را به ابن ارقم حواله كرد؛ امّا او آن را گزاف شمرد و حواله را به وی باز گرداند.

نیز گفته می شود كه:ابن ارقم از عثمان خواست كه گواهیِ آن را بنویسد تا حقیقتْ معلوم باشد؛ امّا عثمان، خودداری ورزید.

ابن ارقم نیز از پرداخت مال به آنان امتناع كرد.

عثمان به او گفت: تو خزانه دار ما هستی. پس چه چیزْ تو را به این كار وا داشت؟

ابن ارقم گفت: «من خود را خزانه دار مسلمانان می دانم. خزانه دار تو غلام توست! به خدا سوگند كه هرگز برای تو مسئولیّت بیت المال را نمی پذیرم» و كلیدها را آورد و بر منبر آویخت. نیز گفته می شود كه آنها را پیش عثمان انداخت.

عثمان، آنها را به ناتل، غلام آزاد شده اش داد. سپس بیت المال را به زید بن ثابت انصاری سپرد و كلیدها را به او داد.[5].









    1. تاریخ المدینة:1022/3.
    2. تاریخ الیعقوبی:168/2. نیز، ر. ك:الأوائل:130.
    3. المعارف، ابن قتیبه:195، شرح نهج البلاغة:198/1، تاریخ الطبری:345/4.
    4. ظاهراً عبداللَّه بن ارقم درست نیست و زید بن ارقم درست است. (م)
    5. أنساب الأشراف:173/6. نیز، ر. ك:شرح نهج البلاغة:35/3، الشافی:274/4.